Sinds 2000 ben ik werkzaam binnen het onderwijs. Eerst als leerkracht en al snel als intern begeleider. Het inspelen op de interesses, capaciteiten en talenten van leerlingen vormt voor mij het uitgangspunt van goed onderwijs. Uiteraard in goede samenwerking met ouders. Vanaf 2019 werk ik als meerschools KC’er/IB’er, wat betekent dat ik gewend ben te schakelen en efficiënt te werken. De meerwaarde hiervan is dat ik veel kennis en ervaring meebreng naar andere scholen en zelf ook blijf leren. Mijn betrokkenheid, het gericht zijn op werkbaarheid en het sturen op resultaat, komen samenwerkingen ten goede.
In 2022 ben ik gestart als zelfstandige binnen het onderwijs, daarnaast werk ik anderhalve dag per week op IKC Triade in Aalsmeer. Deze combinatie maakt mijn werkweek afwisselend én uitdagend!
In de loop der jaren heb ik verschillende cursussen en opleidingen doorlopen. Waaronder de master SEN Orthopedagogiek, de ib opleiding en de cursus hoogbegaafdheid primair onderwijs. Daarnaast heb ik verschillende trainingen gevolgd, onder andere gericht op onderwijskwaliteit en oplossingsgerichte gesprekvoering. ‘Kennis leidt tot begrip,’ is destijds het onderwerp geweest van mijn scriptie. Deze tekst past mij nog steeds! Dan doel ik enerzijds op kennis opgedaan tijdens studie. En anderzijds doel ik op kennis, opgedaan in de praktijk. Bijvoorbeeld in gesprek met kinderen, ouders, leerkracht en externen. Een positieve samenwerking met ouders, een gedeelde verantwoordelijkheid, daar stuur ik op aan. Meest recent: sinds januari ’24 ben ik gecertificeerd om De Ringaanpak toe te passen / te doorlopen met een groep en de leerkracht(en). De Ringaanpak is een groepsdynamische aanpak voor het onderwijs (ontwikkeld door Barry Redeker, School En Gedrag). Verder heb ik in januari en februari ’24 de training dubbel bijzonder gevolgd (door Monique Leijten, Fijngevoeligbrein Talentbegeleiding), de Training cognitief talent voor begeleiders passend onderwijs (door Heidi de Vries, van het ABC) en de Training traumasensitief lesgeven (door Maaike Goddijn, van het ABC).
Waar rekening mee te houden in de begeleiding van leerlingen met langdurig zieke ouder/verzorger.
“Marieke is een fantastische collega die echt oog heeft voor iedere leerkracht en ieder kind. Ze bezit veel kennis en kunde en krijgt mensen in beweging door naast hen te gaan staan en mee te denken vanuit gelijkwaardigheid. Marieke is oordeelloos en weet daardoor heel snel het vertrouwen van collega's te ontvangen. Op deze manier kan zij in korte tijd grote veranderingen in gang zetten en mensen mee krijgen binnen een organistie."
Nicole de Braal
directeur OBS de Adelaar / Hoogwoud – OBS de Akker / Opmeer
"Ik heb Marieke leren kennen als een collega die heel goed beredeneerd haar keuzes maakt, vanuit meerdere perspectieven vraagstukken benaderd en het belang van het kind altijd voorop stelt. Marieke werkt heel zorgvuldig en is heel duidelijk en doelgericht in haar communicatie.
Kortom, een goede sparringpartner en een aanwinst."
“Ik heb Marieke leren kennen als een collega die heel goed beredeneerd haar keuzes maakt, vanuit meerdere perspectieven vraagstukken benadert en het belang van het kind altijd voorop stelt. Marieke werkt heel zorgvuldig en is heel duidelijk en doelgericht in haar communicatie. Kortom een goede sparringpartner en een aanwinst.”
. Een pare
. Een
“Ik heb Marieke leren kennen als een collega die heel goed beredeneerd haar keuzes maakt, vanuit meerdere perspectieven vraagstukken benadert en het belang van het kind altijd voorop stelt. Marieke werkt heel zorgvuldig en is heel duidelijk en doelgericht in haar communicatie. Kortom een goede sparringpartner en een aanwinst.”
. Een pare
. Een
Natasja van Essen
directeur CBS Joris de Witte / Oegstgeest